Tuesday, May 24, 2016

Kasih Yang Hilang

Kasih yang hilang


Macam mana hendak membantah lagi? Mereka sudah banyak terluka dengan keputusanku dulu. Adryssa gundah sendiri. Keputusannya untuk menjadi pendidik tidak dipersetujui oleh ayahnya. Ayahnya mahu dia menjadi peguam seperti ayahnya sendiri, ibunya turut menyokong ayahnya. Tapi dalam diam dia mengisi permohonan ke Universiti Pendidikan Sultan Idris, sekali gus mengecewakan ayah dan ibunya. Tapi ayah dan ibunya memaafkannya. Sekarang? Haruskah dia melukakan hati ayah dan ibunya lagi? Tapi dia tidak cintakan Effendi. Sedikitpun perasaan sayangnya pada jejaka itu tiada. Tapi jejaka itu pilihan orang tuanya. Dia terkejut apabila rombongan meminang keluarga Effendi datang. Kenal pun tidak dia pada Effendi, ibu dan ayahnya senang aje menerima lamaran itu. Menurut ibu dan ayahnya mereka dari kalangan keluarga yang baik-baik. Tapi apa kurangnya Maliki? Maliki pun baik, dia cintakan Maliki dan Maliki pun sama. Adryssa tambah buntu. Tapi semuanya sudah terlambat. Seminggu lagi dia akan menjadi milik Effendi. Dia pasrah dengan ketentuan.
            “ Hmmm…biar saya berterus terang. Saya belum bersedia dengan semua ni. Saya hanya memenuhi kehendak abah dan ummi. Saya baru putus cinta. Saya masih belum lupakan dia, walaupun dia pergi dulu dari hidup saya. Saya harap awak faham kenapa saya macam dingin kat awak.” Adryssa terkejut mendengar pengakuan berani Effendi di malam pertama mereka bergelar suami isteri. Hatinya sedikit terusik, dia sudah cuba membuang nama Maliki, semenjak menjadi isteri Effendi pagi tadi. Tapi kenapa lelaki itu tidak cuba melupakan masa silamnya. Adryssa kecewa. Isteri mana yang tidak terluka mendengar suaminya mengaku mencintai perempuan lain, walaupun hakikatnya mereka tidak pernah bercinta.
“ Saya faham maksud awak. Tapi kita kena berlakon depan ummi dengan abah. Dalam bilik ni suka hatilah awak nak panggil saya macam mana atau nak bahasakan diri awak macam mana. Tapi bila keluar, saya rasa elok kita guna bahasa yang selayaknya untuk suami isteri. Saya tak nak orang tua kita rasa lain. Saya tak nak mereka terluka.” Balas Adryssa lembut. Effendi tersenyum, sedikit sebanyak dia mengagumi isterinya itu. Adryssa sangat menghormati orang tua dan dirinya jugak.
“ Betul jugak cakap awak tu…. Hmmm…satu lagi…kita…kita..” Effendi serba salah untuk meneruskan kata. Adryssa faham
“ Awak tidurlah atas katil ni. Biar saya tidur kat bawah. Ni rumah awak. Saya hanya tetamu, bila-bila saya dah tak diperlukan. Saya akan keluar.” Adryssa menghamparkan toto di bawah. Effendi yang melihat tidak sampai hati.
“ Eh! Awak tidurlah kat atas. Biar saya tidur kat bawah.” Larang Effendi. Adryssa tersenyum kecil.
“ Awak suami, ketua keluarga. Awak tidurlah kat atas. Tak apa….saya dah biasa tidur kat bawah macam ni.” Ucap Adryssa. Dia cuba mengumpul segumpal kekuatan untuk menghadapi cabaran sepanjang menjadi isteri. Walaupun jauh di sudut hati, dia mengharapkan jodohnya dengan Effendi dengan berkekalan hingga akhir hayat. Tapi melihat lagak Effendi, dia dapat merasakan bahagia itu semakin jauh darinya.
“ Aaa…..awak tidurlah.” Balas Effendi gugup. Dia serba salah membiarkan Adryssa tidur di bawah, tapi dia akur dengan kata-kata Adryssa.

Effendi kecewa menerima kad jemputan perkahwinan bekas kekasihnya Haiza. Walaupun gadis itu yang dulu mengecewakannya, tapi rasa cinta itu masih berbekas di hati. Kerana sakit hati ditinggalkan Haizalah dia tekad berkahwin dengan Adryssa pilihan orang tuanya. Kenapa kau buat aku macam ni Za? Seharian dia tidak dapat menumpukan perhatian kepada kerjanya. Tepat jam 5 dia keluar dari pejabatnya. Dia memandu ke arah sekolah tempat Adryssa mengajar untuk menjemput isterinya itu.
Effendi memperlahankan kereta apabila hendak memasuki simpang ke sekolah itu. Dari jauh dia melihat susuk tubuh isterinya. Dia terkejut melihat isterinya berbual dengan seorang guru lelaki. Dia kenal cikgu Maliki itu. Dia pernah mendengar isterinya mengigau menyebut nama lelaki itu. Apabila dia bertanya pada adiknya, adiknya mengaku yang Adryssa memang rapat dengan cikgu Maliki. Tapi tidak pasti sama ada mereka pasangan kekasih. Hatinya dihinggap cemburu. Dia sakit hati. Dia tahu isterinya menyimpan hati terhadap cikgu itu, kalau tidak masakan boleh mnegigau menyebut nama lelaki itu. Dia berhenti betul-betul di depan Adryssa dan cikgu Maliki. Adryssa terkejut. Effendi keluar dari kereta dan melangkah ke arah isterinya. Dia cuba mengawal hati.
“ Abang…perkenalkan ini Maliki. Rakan setugas Isya. Maliki..ni suami Isya...” perkenal Adryssa. Maliki tersenyum ramah, Effendi turut memaksa diri tersenyum.
“ Fendi…” perkenal Effendi sambil menghulur tangan. Maliki menyambut tangan itu.
“ Maliki..” balasnya. Dia agak cemburu dengan lelaki yang telah menjadi suami Adryssa.
“ Hmm… kami minta diri dulu ye…dah lewat ni. Isya…mari….” Ucap Effendi.
“ Isya balik dulu.” Ucap Adryssa sebelum berlalu. Maliki hanya menghantar dengan pandangan mata.
Dari awal perjalanan Effendi hanya mendiamkan diri. Hatinya berdongkol geram. Adryssa tidak berani bersuara. Kebisuan Effendi menakutkannya. Dia kenal sangat dengan sikap Effendi yang satu itu, kalau sudah diam ada yang tidak kena. Sudah hampir 3 bulan mereka menjadi suami isteri. Sedikit sebanyak, dia memahami perangai suaminya itu.
“ Maliki tu dah kahwin?” Tanya Effendi tiba-tiba. Adryssa terkejut dengan soalan yang tidak disangka itu.
“ Belum…tapi dia dah bertunang. Tak lama lagi dia nak kahwin. Dia bagitau tadi.” Beritahu Adryssa. Baru tadi Maliki memberitahunya berita pertunangan lelaki itu.
“ Hmmm..baguslah..tak lah dia kacau isteri orang.” Dengus Effendi. Adryssa hanya membisu, dia kecil hati dengan sikap Effendi, suka sangat curiga terhadapnya. Itu bukan kali pertama, tapi suaminya itu pernah bertanya siapa Maliki kepadanya selepas seminggu mereka menjadi suami isteri dulu. Dia tidak tahu di mana dan dari siapa Effendi tahu tentang maliki.

Adryssa  mengucup tangan suaminya selepas solat isyak berjemaah. Dia rasa bersalah melihat kebisuan Effendi.
“ Abang…ampunkan Isya..kalau Isya ada buat salah. Ampunkan Isya bang…abang marahkan Isya ke? ” Adryssa masih mengengam tangan suaminya. Effendi sayu mendengar kata maaf isterinya. Hatinya terpujuk dengan lafaz maaf isterinya. Tiap-tiap malam sebelum tidur, Adryssa akan minta maaf dengannya.
“ Isya…sudahlah..Isya tak salah. Abang ada problem kat pejabat je.” Balas Effendi. Dia mengusap sekejab kepala isterinya. Adryssa membuka telekung dan di sangkut di penyangkut. Dia masih memandang wajah keruh suaminya. Dia tahu suaminya menyembunyikan sesuatu.
“ Abang, abang cakaplah kat Isya kalau abang ada masalah. Kalau dapat tolong, Isya tolong. Kalau tak dapat, Isya boleh jadi pendengar.” Lembut suara Adryssa memujuk. Effendi memandang Adryssa sekilas. Dia tidak berani untuk melihat isterinya lama-lama, takut imannya tidak bertahan kerana dia sedar Adryssa mempunyai aura yang kuat.
“ Tak apalah Isya…abang rasa…abang boleh selesaikan sendiri.” Balas Effendi. Dia ingin berlalu, tapi lengannya rasa dipegang seseorang.
“ Abang…kalau pun abang rasa Isya tak layak mendengar masalah abang sebagai isteri abang. Anggaplah Isya sebagai kawan abang. Isya tak boleh biarkan abang macam ni aje. Hati Isya tak tenang.” Luah Adryssa. Effendi spontan memegang pipi isterinya.
“ Kenapa Isya rasa tak layak mendengar masalah abang sebagai isteri? Isya isteri abang..abang je yang tak layak untuk Isya. Abang bukan suaminya yang baik. Abang masih teringatkan perempuan lain, sedangkan abang dah dapat isteri yang baik.” Ucap Effendi. Dia melabuhkan punggung di sisi katil. Perlahan dia menarik tangan Adryssa duduk di sisinya. Tangan isterinya diusap lembut. Adryssa hanya membisu. Dia tergamam melihat telatah suaminya.
“ Abang suami yang baik.” Hanya itu yang terkeluar dari mulut Adryssa. Ya Effendi tidak pernah berkasar dengannya. Effendi menjaganya sebaiknya selama ini.
“ Abang bersalah kat Isya. Abang akan cuba melupakan dia. Dia dah nak kahwin dengan lelaki lain. Abang akan cuba jadi suami yang baik terhadap Isya.” Ucap Effendi bersungguh. Dia mengucup tangan isterinya di gengaman. Kucupannya beralih ke wajah isterinya. Adryssa terpana, wajahnya merona kemerahan, malu.. Hatinya bergetar hebat, tapi tidak membantah. Dia sedar tanggungjawabnya.

“ Mama rindukan Isya..kenapa lama tak datang ke mari?” Tanya Pn. Mastura pada anaknya. Adryssa hanya tersenyum di sebelah Effendi.
“ Hmm…Fendi yang busy mama. Sebab tu lama tak bawa Isya balik sini.” Effendi menjawab bagi pihak isterinya. Dia membalas senyuman isterinya, tangan mereka masih bertaut. En. Kamarul dan Pn. Mastura tersenyum senang melihat wajah bahagia anak mereka.
“ Dah enam bulan korang kahwin. Bila nak menimang orang baru? Kami ni dah rindu nak dengar orang panggil datuk dengan nenek.” Sampuk en. Kamarul. Wajah Adryssa merona kemerahan mendengar pertanyaan ayahnya.
“ Belum ada rezeki ayah..” balas Adryssa. Dia menjeling suaminya. Effendi turut membalas lembut.
“ InsyaAllah tak lama lagi kot ayah.” Celah Effendi. Tangan isterinya digengam erat.
“ Baguslah… jangan tunggu lama-lama. Tak elok merancang tak nak awal, takut dah tua baru nak beranak pinak.” Ujar pn. Mastura. Adryssa dan Effendi tergelak.

           
            “ Fendi…. I tak boleh lupakan you. I menyesal tinggalkan you dulu. Tapi semua tu bukan kehendak I. Tapi semuanya kerana parent I.” Rayu Haiza. Effendi terkejut menerima kunjungan Haiza yang tidak diundang. Dia rasa marah melihat wajah itu.
“ You nak apa lagi. Semuanya dah terlambat. You dah jadi isteri dia. I pun dah ada isteri. Dia wanita yang baik.” Balas Effendi. Dia mengentalkan hatinya berdepan dengan Haiza saat hatinya betul-betul belum bersedia. Dia sedar, Haiza cinta pertamanya. Tapi, luka yang dihadiahkan Haiza juga amat perit untuk dilupakan.
“ I dah nak bercerai dengan Mansur. I terseksa sepanjang jadi isteri dia.” rintih Haiza. Dia pura-pura menitiskan air mata untuk memohon simpati Effendi. Usahanya berhasil apabila Effendi mendekat dan mengesat air matanya. Dia punya perancangan sendiri terhadap Effendi, dia mahukan harta lelaki itu. Dia baru sedar Mansur bukan anak orang berada seperti yang difikirnya selama ini.
“ I dah ada isteri Haiza. You baliklah pada suami you atau you carilah lelaki lain yang lebih baik dari I.” pujuk Effendi.
“  I sanggup jadi isteri kedua you Fendi. I love you very much.” Ucap Haiza, dia tiba-tiba memeluk Effendi. Effendi mengusap bahu Haiza yang menangis. Tanpa disangka pintu biliknya terkuak, wajah Hajah Sakdiah dan Adrysssa terpacul. Effendi tergamam, Adryssa turut tergamam. Hajah Sakdiah memegang dada melihat anaknya.
“ Ummi….Isya…” hanya itu yang terkeluar dari bibir Effendi. Haiza turut terkejut. Dia melepaskan bahu Effendi. Effendi meluru ke arah Ummi dan isterinya.
“ Ummi….” Panggilnya. Dia tunduk, tidak sanggup melihat wajah Adryssa. Dia perasan air mata di pipi isterinya. Untuk mengusap air mata itu dia tidak mampu. Dia malu dengan dirinya dan isterinya.
“ Sampai hati kau Fendi…” ucap Hajah Sakdiah.
“ Maafkan Fendi ummi…  kami tak buat apa-apa. Fendi hanya pujuk dia.” jelas Effendi.
“ Kita bawa ummi ke hospital.” Bergetar suara Adryssa menahan esaknya. Effendi memimpin tangan umminya. Adryssa turut membantu di sebelah.

Masing-masing tidak bersuara selepas selesai solat. Effendi rasa bersalah di sebalik kebisuan isterinya. Tidak seperti selalu, Adyssa akan memohon maaf kepadanya selepas habis solat. Tapi hari ni isterinya membisu.
Adryssa menarik nafas mengumpul kekuatannya. Dia merenung sekejab ke wajah suaminya.
“ Isya….relakan abang ambik dia jadi isteri abang. Isya rela berundur. Abang baliklah pada dia.” lafaz Adryssa berat. Effendi terpana.
“ Apa Isya cakap ni?” tanyanya.
“ Isya tahu bang…sampai saat ni pun abang tak boleh lupakan dia. Dia cinta pertama abang, Isya sedar Isya pun tak mampu buat abang bahagia seperti dia.” ucap Adryssa lagi. Effendi menghampiri isterinya. Dia ingin mencapai tangan isterinya. Tapi Adryssa segera menyembunyikan tangannya. Dia terluka dengan tingkah suaminya.
“ Abang sangat bahagia dapat Isya sebagai isteri. Janganlah macam ni sayang. abang sayangkan Isya.” Ucap Effendi. Adryssa mendengar hanya mengalirkan air mata.
“ Abang hanya sayangkan Isya. Tapi abang tak cintakan Isya kan. Dia cinta pertama abang. Cinta pertama susah untuk dilupakan.” Ujar Adryssa lagi.
“ Macam Maliki kan? Isya sengaja cakap macam tukan? Supaya Isya boleh balik pada Maliki? Cinta pertama Isya.” Tuduh Effendi. Adryssa terasa dadanya disusuk pisau mendengar tuduhan suaminya. Dia sudah berusaha untuk mencintai Effendi semenjak dia menjadi isteri, dan berkat doanya, dia berjaya mencintai suaminya dan melupakan cinta terhadap Maliki. Tapi, tuduhan suaminya betul-betul mengecewakannya.
“ Kalau abang dah tau, baguslah.” Balasnya dalam kepayahan. Effendi berdengus, dia masuk ke bilik air dan menghempas pintu. Adryssa menangis pilu di sisi katil.


            Adryssa menahan rasa apabila mendengar dari kenalannya Effendi berkepit dengan Haiza kehulu ke hilir. Isteri mana yang tidak terluka? Di rumah mereka seperti orang asing. Semenjak dia minta suaminya kembali kepada Haiza, hubungan mereka mula dingin. Dia bimbang andai suaminya berbuat sesuatu yang menyalahi agama.
“ Awak mesti datang tau Isya… Isteri saya teringin sangat nak berkenalan dengan awak.” Bagaikan terngiang-ngiang di telinga Adryssa pelawaan Maliki. Dia tidak berani berjanji.
Adryssa terkejut apabila pintu bilik dibuka dari luar. Wajah Effendi terpacul di muka pintu. Wajah yang selamba, nampak macam tak berperasaan seperti di awal perkahwinannya dulu.
“ Abang…. Isya nak cakap sikit.” Berhati-hati Adryssa memulakan bicara. Effendi menghempaskan tubuh ke sofa.
“ Hmm…apa?” tanyanya dengan mata yang terpejam. Adryssa mengambil tempat di sisi suaminya. Tangan suaminya dicapai dan dikucup lama.
“ Isya minta maaf andai kata-kata Isya ni nanti mengecilkan hati abang. Tapi, sebagai isteri Isya patut cakap.” Ucapnya lembut. Effendi mengawal hati, dia merenung isterinya.
“ Hmm.. Isya dengar abang dah baik dengan Haiza. Abang selalu keluar dengan dia kan. Isya rasa…lebih baik abang menikah dulu dengan dia. Tak elok di pandang orang abang bawa wanita yang bukan halal keluar selalu bang. Isya tak nak abang terus hanyut.” Effendi terpana mendengar kata-kata isterinya. Biarpun nada suara itu lembut tapi amat menikam hatinya. Adryssa dilihat sangat tabah dan sabar.
“ Abang masih tau dosa pahala Isya. Abang tak pernah bawa dia ke bilik tidur ke hotel ke…” dengus Effendi. Walaupun dia selalu keluar dengan Haiza, dia masih menjaga imannya. Dia sayangkan isterinya. Tidak tergamak dia mengkhianati perkahwinannya.
“ Tapi seeloknya ikut hadis nabi. Seeloknya bagi dua orang yang bercinta ialah nikah. Isya rela berundur kalau Haiza tak dapat terima dimadukan.” Effendi pantas bangkit mendengar semua itu.
“ Kenapa Isya beria benar nak abang kahwin dengan dia? kenapa? Isya dah ada orang lain? Isya dah bencikan abang?” Tanya Effendi, suaranya tegang.
“ Isya tak nak abang terjerumus dengan maksiat. Lagipun abang mampu. Isya tak pernah bencikan abang. Isya sayangkan abang. Isya akan setia di sisi abang kalau itu yang abang inginkan. Tapi kalau abang dah tak perlukan Isya, Isya boleh pergi dari hidup abang.” Terang Adryssa. Dalam kepayahan dia meluahkan kata-kata itu. Hatinya terluka, tapi dia mahukan kebahagiaan suaminya.
“ Ah…itu hanya alasan Isya. Ok…kalau itu yang Isya mahukan, minggu depan abang akan menikah dengan Haiza. Tapi jangan harap abang lepaskan Isya supaya Isya kembali kepada Maliki.” Marah Effendi. Adryssa hanya terduduk melihat suaminya melangkah ke bilik air.

“ Kenapa awak bodoh sangat Isya? Awak suruh suami awak kahwin dengan perempuan lain.” Maliki merenung Adryssa tajam. Hatinya memberontak mendengar perkhabaran perkahwinan Effendi. Dia dengan isterinya Hanim segera ke rumah Adryssa.
“ Haiza cinta pertama dia Maliki.” Pendek jawapan Adryssa. Jemarinya mencengkam sofa, dia rasa hendak pitam. Hatinya tertekan dengan semua itu. Tidak puas dengan ibu ayahnya, keluarga mertuanya pun bengang dengan keputusannya membenarkan Effendi berkahwin lain. Malam itu Ummi, abah dan Mazuin adik Effendi terpaksa menghadiri majlis akad nikah Effendi apabila dipaksa olehnya.
“ Awak tak sayangkan dia? tak cintakan dia?” Tanya Maliki lagi. Adryssa rasa lehernya dicekik dengan soalan itu. Dia hanya berbalas pandang dengan Hanim yang hanya membisu dari tadi. Dia tahu Hanim tidak berani menyampuk melihat kemarahan Maliki.
“ Abang Fendi suami Isya… siapa yang tak sayang dan cintakan suami sendiri. Kerana sayang dan cinta itulah Isya lepaskan dia pada wanita lain yang boleh memberi kebahagiaan pada dia.” balas Adryssa. Maliki menghempaskan tubuh di sebelah isterinya, tidak puas hati dengan jawapan Adryssa.
“ Kalau awak cinta, sepatutnya awak pertahankan dia.” dengus Maliki. Adryssa sudah lali dengan kemarahan orang disekelilingnya.
“ Isya ke dapur dulu, buatkan air.” Adryssa dia sengaja melarikan diri dari leteran itu, dia pantas bangkit.
“ Hanim ikut..” ucap Hanim, Adryssa tersenyum. Mereka berlalu ke dapur. Maliki hanya berdengus geram di ruang tamu. Rasanya hendak saja dia pergi mengamuk di rumah orang tua Haiza.
“ Abang….” Maliki terkejut mendengar jeritan isterinya dari arah dapur. Dia segera berlari ke dapur. Dia terkejut melihat Adryssa terbaring tidak sedarkan diri sambil di pangku isterinya.
“ Kenapa ni?” Tanya Maliki cemas.
“ Entahlah bang…tadi Isya cakap kepala dia pening, lepas tu tiba-tiba dia pengsan.” Cerita Hanim panic.
“ Kita kena bawa dia ke hospital.” Hanim setuju dengan suaminya. Maliki merangkul Adryssa hendak mengangkat tubuh itu.
“ Isya….” Maliki dan Hanim serentak mengangkat wajah mendengar suara itu. Effendi yang masih berbaju melayu bersamping siap songkok di kepala meluru ke arah mereka bertiga. Dia memeluk tubuh isterinya yang masih belum sedar.
“ Kenapa dengan Isya?” Tanya Effendi. Wajahnya cemas.
“ Dia tiba-tiba pengsan, elok kita bawa dia ke hospital.” Effendi segera mengangkat tubuh isterinya ke kereta.
“ Maliki tolong pandu kereta ye. Saya duduk belakang dengan Isya..” pinta Effendi. Maliki hanya mengangguk, dia segera mengambil tempat. Hanim duduk di sebelahnya.

Adryssa sedar semula apabila tangannya terasa berat. Dia meliarkan padangan di sekeliling. Dia kebingungan apabila menyedari dia berada di bilik hospital. Dia terkejut melihat suaminya tertidur dengan kepala di letak di tepi katil yang dihuninya. Hatinya pilu melihat pakaian pengantin suaminya. Hati-hati dia cuba melepaskan tangannya dari gengaman Effendi.
Effendi terbangun apabila terasa sesuatu bergerak di tangannya. Dia terus berlawan pandang dengan Adryssa yang terkejut.
“ Sayang….sayang dah bangun..?” tanya Effendi terus mendakap isterinya. Adryssa tergamam.
“ Kenapa abang ada di sini? Kenapa tinggalkan Haiza sorang-sorang? Ni kan malam perkahwinan abang dengan dia.” persoalan Adryssa hanya dibalas Effendi dengan kucupan bertalu-talu di dahi isterinya. Adryssa memandang perbuatan suaminya dengan perasaan aneh yang menjadi-jadi. Dia mencubit lengannya bimbang yang dia bermimpi, nyata lengannya terasa perit.
“ Abang cintakan Isya. Abang tak sanggup duakan cinta abang pada Isya. Abang dah cakap elok-elok kat Haiza yang abang sebenarnya dah jatuh cinta kat Isya dan abang tak sanggup duakan kasih Isya.” Ucap Effendi bersungguh-sungguh. Setitis dua air mata Adryssa mengalir di pipinya. Air mata itu dikesat oleh suaminya diserta dengan kucupan hangat.
“ Tapi dia cinta pertama abang. Mesti abang tak boleh lupakan dia.” balas Adryssa. Effendi tersenyum. Dia merenung isterinya dengan rasa cinta yang menggunung.
“ Kalau Isya boleh hilangkan rasa cinta terhadap Maliki, kenapa tidak abang? Abang betul-betul dah jatuh cinta kat Isya, sebab tu abang rasa cemburu dengan Maliki. Dan abang rasa cinta abang pada Haiza dulu sudah terkubur dengan cinta Isya yang murni. Maafkan abang sayang. maafkan abang kerana terlalu ego selama ini, tak ucap apa yang abang rasa. Buat Isya rasa tidak dicintai.” Luah Effendi. Adryssa menyebamkan wajahnya ke dada suaminya. Dia teresak di situ.
“ Hei…. Jangan la nangis. Tak elok untuk baby…” pujuk Effendi. Adryssa terpingga-pingga mendengar ucapan itu. Dia mengangkat kepalanya dan merenung wajah suaminya mencari jawapan. Mulutnya terbuka hendak bersuara, tapi tersekat dikerongkong.
“ Ya sayang..doktor dah sahkan tadi. Isya hamil 8 minggu. Maafkan abang kerana abaikan Isya sejak akhir-akhir ni…” ucap Effendi lagi. Tangannya mengusap lembut perut isterinya yang masih kempis.
“ Tapi…tapi…” Adryssa rasa tidak percaya.
“ Baby ni bukti cinta kita. Abang akan jaga Isya dan baby seperti abang jaga diri abang sendiri.” Effendi memeluk Adryssa erat. Adryssa turut membalas pelukan suaminya, air mata kesyukuran mengalir lagi.

Adryssa tersenyum lucu apabila adik iparnya Mazuin bercerita tentang malam Effendi hendak berkahwin dengan Haiza. Kecoh keluarga mereka malam itu apabila Effendi tiba-tiba menghilangkan diri sebelum akad nikah. Effendi siap menulis surat dan berterus terang pada Haiza yang dia sudah jatuh cinta pada Adryssa dan tidak sanggup menduakan Adryssa.
“ Haiza….kisah kita dah lama berlalu. Aku memohon maaf kepada kau kerana mengahancurkan perasaan kau, kerana aku sangat cintakan isteriku. Aku cintakan Adryssa, kerana cinta dia aku berdiri seperti sekarang.” Mazuin melafazkan kata-kata yang terdapat dalam surat Effendi. Adryssa tergelak melihat muncung suaminya. Wajah Effendi merah menahan malu.
“ Tak sangka jiwang jugak abang ye…” perli Adryssa. Effendi tersengih, dia menjeling geram kerada adiknya .
“ Akak jangan tak tau… abang Fendi ni…memang jiwang karat. Alah….Win nampak dia nangis malam tu. Masa akak belum sedar pun abang nangis, siap kuar air hidung, air mata. Aa…” Mazuin terjerit kecil terkejut dibaling Effendi dengan kusyen kecil.
“ Dah lah Fendi…macam budak-budak pulak korang ni. Ha, bawa Isya kat dalam rehat. Nanti jangan buat perangai lagi. Dah penat ummi dengan abah tengok korang ni. Jangan lukakan hati Isya lagi.” pesan Hajah Sakdiah pada anak sulongnya. Effendi mengangguk. Dia menarik lembut tangan isterinya.
“ Masuk dulu ummi…abah…” ucap Adryssa meminta diri. Hajah Sakdiah dan Haji Hasan hanya tersenyum, dalam hati berdoa kebahagiaan anak dan menantu mereka.
“ Abang…Haiza tak berdendam ke? Yelah….abang macam dah malukan dia.” Tanya Adryssa ketika dia melabuhkan punggung ke tilam. Effendi turut melabuhkan punggung berhadapan dengan isterinya.
“ Alah….bukannya banyak orang malam tu. Abah, ummi, Mazuin dengan orang tua Haiza 2 orang saksi. Tok kadi pun belum sampai time abang lari tu.” Beritahu Effendi. Memang mereka sengaja tidak menjemput ramai orang. Abah dengan ummi pergi pun kerana didesak oleh Adryssa.
 Adryssa menahan gelak membayangkan gelagat Effendi melarikan diri malam itu.
“ Ha…kenapa senyum-senyum ni….dah lah…jangan gelak lagi. abang dah malu giler ni…” Effendi pura-pura marah.
“ Kenapa abang tak pernah nak ucap yang abang dah lama jatuh cinta kat Isya?” Tanya Adryssa tiba-tiba. Effendi mencapai tangan isterinya dan dikucupnya sekejab.
“ Entahlah..masa tu abang rasa segan nak cakap. Isya pun tak pernah nak cakap Isya cintakan abang.” Rajuk Effendi.
“ Eleh….takkan la Isya yang kena cakap dulu. Lelaki lah yang cakap dulu. Lagipun kami kaum hawa ni lebih suka melahirkan rasa cinta melalui perbuatan.” Balas Adryssa sambil mengusap lembut pipi suaminya. Effendi tersenyum mendengar kata-kata isterinya.
“ I love you…” ucap Effendi. Dia mengucup dahi isterinya penuh syahdu.
“ I love you too…” balas Adryssa malu-malu…
“ I love you, I love you, I love you, I love you, I love you, I love you, I love you, I love you…” bisik Effendi lagi ke telinga isterinya tanpa jemu. Adryssa mengucap syukur di atas semua itu. Ya Allah…kekalkan kebahagiaan kami…doanya di dalam hati.






No comments:

Post a Comment